De Lean filosofie focust op het creëren van waarde voor de klant in alle bedrijfsprocessen.

Alles wat daar niet aan bijdraagt, noemen we verspilling en wordt geminimaliseerd. Daardoor gaat de kwaliteit van processen omhoog en gaan doorlooptijden en kosten omlaag.

wat is de Lean filosofie

Ontstaan Lean

De Lean filosofie is in de jaren ’90 ontstaan toen onderzoekers Womack en Jones de effectiviteit van verschillende autofabrikanten in Amerika en Japan gingen vergelijken. Zij zagen in Toyota een voorbeeldfunctie en introduceerden hun manier van werken als Lean methode.

Procesoptimalisatie via de Lean methode is inmiddels niet alleen terug te vinden in productieomgevingen, maar heeft zich ook wijdverspreid in dienstverlenende organisaties.

Klik hier voor voorbeelden van Lean in de gezondheidszorg, overheid, woningcoöperaties, energieleveranciers en meer.

Waarom Lean?

De Lean methode helpt je om duurzaam succesvol te zijn. Dit doe je door continu te focussen op de ‘Gouden Driehoek’ van Lean: medewerkertevredenheid, klanttevredenheid en operationeel resultaat. Deze drie factoren versterken elkaar en je moet ze alle drie op orde hebben om duurzaam succesvol te zijn.

5 principes van de Lean filosofie

PRINCIPE 1

Waarde

Organisaties voegen waarde toe wanneer ze inspelen op de behoefte van de klant. Om maximale klantwaarde te kunnen creëren, moet je weten wat de wens van de klant is. Er zijn verschillende methodes om klantwaarde te bepalen.

principes Lean Waarde
Lean principes Waardestroom

PRINCIPE 2

Waardestroom

De waardestroom is de weg die een product of dienst door het bedrijf aflegt. Een product moet langs verschillende afdelingen die vaak apart van elkaar handelen. Juist daar kunnen knelpunten zitten: lange wachttijden of stappen die hersteld moeten worden. Een waardestroomanalyse geeft alle stappen in een proces weer en helpt om verspillingen te herkennen.

PRINCIPE 3

Flow

Zie je de waardestroom als een rivier, dan is het product of de dienst een bootje. Daar waar je bootje ophoopt (tussenvoorraad) of stokt (wachttijd), bevinden zich knelpunten. Als je product in één keer door je organisatie stroomt, dan is het proces in flow. Flow is het resultaat van verspillingen uit de waardestroomanalyse elimineren.

 

Lean Principes Flow

Bekijk deze video waarin Crispijn Jansen uitleg geeft over ‘talent verspillen’. Voorkom dit door de juiste persoon op de juiste plaats te zetten en medewerkers de kans te geven om bij te dragen aan continu verbeteren. 

PRINCIPE 4

Pull

Pull betekent dat je produceert op het ritme van de klantvraag. Je produceert alleen als de klant erom vraagt en precies wanneer de klant erom vraagt. Het tegenovergestelde van pull is push: altijd op maximale capaciteit produceren en je product de markt op duwen. Pull produceren lukt als je proces flow is ingericht.

Lean Principes Pull
Lean Principes Perfectie

PRINCIPE 5

Perfectie

Hoe onbereikbaar ook, perfectie is een belangrijk streven. Een duidelijk beeld van hoe perfectie er in jouw bedrijf uitziet, maakt dat je weet waar je naartoe werkt en dat je continu blijft verbeteren.

Continu verbeteren op deze 5 principes doe je door de instrumenten van Lean in te zetten, zoals een klantarena, waardestroomanalyse, Kaizen, standaardisatie en 5S.

5 Olympische ringen van Lean houding & gedrag

Een succesvolle Lean implementatie valt of staat met Lean houding en gedrag. Een goede Lean consultant helpt medewerkers en leidinggevenden om zich de ‘olympische ringen van Lean houding & gedrag’ eigen te maken.

Lean Filosofie Houding en Gedrag

Verbazen

Waarom doe ik dingen zoals ik ze doe? Hoe kom ik tot mijn resultaten? Wat gebeurt er eigenlijk met dat formulier dat ik invul en doorstuur naar de volgende afdeling? Verbazen is noodzakelijk om verspillingen zichtbaar te krijgen.

Doenken

Doenken is het combineren van denken en doen. Organisaties met veel denkers praten veel over nieuwe ideeën, maar lopen vast ze in de uitvoering. Aan de andere kant staan de doeners: organisaties waar keihard gewerkt wordt, maar waar weinig tijd is om na te denken hoe de dingen beter kunnen. Een gezonde combinatie van denken en doen levert ruimte om te verbeteren en prioriteiten te stellen én zorgt ervoor dat je als organisatie vooruit komt.

Werkvloeren

Ga naar de plek waar het gebeurt: waarde wordt toegevoegd op de werkvloer. Hier ga je naartoe om de waardestroom te zien, je medewerkers te begrijpen en hun expertise te benutten.

Zingeven

Waar doe je het allemaal voor? Met het juiste doel voor ogen ga je een stuk gemotiveerder aan het werk.

Plezier

Als laatste, maak plezier! Veranderen is een stuk makkelijker als je het leuk maakt. Vier successen en creëer een werkomgeving waar iedereen met plezier naartoe gaat.

Benieuwd of Lean iets kan betekenen voor jouw organisatie?

Onze consultants komen graag een keer langs om mee te denken. Neem contact met ons op.

Wat is Lean