Remco Claassen over verbaal meesterschap voor beginners

In je leven staan er ongeveer zestig tot zeventig sprekers voor je neus, variërend van docenten op school tot sprekers op een congres. Maar hoeveel van hen hebben er nu echt indruk op je gemaakt? Als je zou mogen kiezen om een of meer sprekers nogmaals te zien, voor wie zou je dan willen betalen? Rake vragen van Remco Claassen tijdens zijn workshop ‘Verbaal meesterschap’ op het Lean Event.

 

Remco Claassen verbaal meesterschap

Foto: Maud Fontein

Professionele sprekers zijn niet altijd goede sprekers
Het antwoord van de zaal na het horen van de genoemde vragen: verrassend weinig. Echt maar weinig sprekers hebben dusdanig veel indruk gemaakt dat je hen zou betalen om ze nog eens te mogen aanschouwen. Er zijn dus meer dan genoeg professionals die niet goed kunnen spreken maar er wel voor betaald krijgen.

Het vergroten van je invloed
Geef je wel eens een training of presentaties, dan weet je misschien wel dat goed uit je woorden komen al een kunst op zich is. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat je ook invloed uitoefent op je publiek. Terwijl dat natuurlijk wel de bedoeling is! Maar hoe pak je dat aan? Remco deelt graag een paar tips met het publiek van zijn workshop:

 

  • Het is óf de beamer óf jij
    Deel nooit het podium met iets dat meer licht geeft dan jijzelf. Dat klinkt misschien als een open deur, maar je kunt je vast wel presentaties herinneren waarbij je meer naar het scherm hebt zitten kijken dan naar de spreker. Licht trekt de aandacht en dat doen grote schermen met lappen tekst en afbeeldingen dus ook.
    Wil je een afbeelding of video gebruiken? Ga dan - letterlijk - even uit beeld en geef mensen de tijd om ernaar te kijken. Daarna zet je het weer uit en kom je weer in beeld. Wel zo duidelijk.

  • Voorkom sprekerspijn
    Neem notie van het fenomeen sprekerspijn: mensen zijn zodra ze de zaal uitlopen na een lezing het grootste deel van het verhaal alweer vergeten. Dat gaat vanzelf, want we kunnen simpelweg maximaal maar een stuk of zeven dingen onthouden. Zorg er dus voor dat je voorafgaand aan je presentatie goed weet wat je over wilt brengen en beperk het aantal boodschappen in je presentatie. Praat daar vervolgens naartoe tijdens je verhaal.

  • What’s in it for me?
    Zorg altijd voor een combinatie van de drie E’s:
    - educatie: er moet iets wetenswaardigs in je verhaal zitten
    - entertainment: vermaak je publiek met humor, plaatjes, video’s of anekdotes
    - empowerment: appelleer aan de wens van je publiek, geef opdrachten en stel vragen

 

Meer Remco?
Remco deelt zijn expertise in de vorm van video’s op zijn YouTube-kanaal.