“We zijn begonnen met de makkelijke verbeteringen.”

Asito verbetert samen met medewerkers in programma C^LEAN • Asito

Om efficiënter te kunnen werken startte schoonmaakbedrijf Asito het programma C^LEAN (‘clean’). Hierin betrekt Asito alle schoonmaakmedewerkers bij de kwaliteitsverbetering van de schoonmaak. Immers, wie weten beter hoe je dit moet doen dan de Asito-medewerkers?

Ella de Rooij

C^LEAN betekent vrij vertaald ‘Slim schoon’. Ella de Rooij, Programma Manager Operational Excellence, trekt de C^LEAN-kar: “Onze aanpak is een combinatie van trainingen en verbetertrajecten, onder leiding van intern opgeleide Lean-experts. In dit traject worden we begeleid door LCG. We streven ernaar dat medewerkers op ieder niveau het werk zo efficiënt en effectief mogelijk doen, en blijven verbeteren. Met als doelstelling: tevreden klanten en een duurzame toekomst van het gezonde familiebedrijf Asito.”

Ella vervolgt: “Twee groepen hebben inmiddels de interne Green Belt-opleiding gevolgd. Zij gaan individueel en onder onze begeleiding met verbetertrajecten aan de slag. De betrokken schoonmaakmedewerkers zijn enthousiast en zien al verbeteringen binnen hun werk. We visualiseren het C^LEAN-programma op grote borden. Zo zien we in één oogopslag onze resultaten.”

Erwin Kramer, Serena Reichart, Summeye Andac

80.0000 facturen per jaar
Erwin Kramer is Financieel Manager bij Asito en verantwoordelijk voor de introductie van C^LEAN op de Crediteurenadministratie in Almelo: “De afdeling Crediteurenadministratie wil continu blijven verbeteren in kwaliteit en efficiency. Binnen het proces van bestellen tot betalen verbeteren we de verwerking van de inkoopfacturen. Het gaat bij Asito om ruim 80.000 facturen per jaar!”

Medewerker Crediteurenadministratie Serena Reichart voegt toe: “We hebben een waardestroom-analyse gemaakt, waarbij we het proces in kaart hebben gebracht. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Daar komen zaken uit waarover wij ons flink verbazen. Onze grootste verbazing was dat de doorlooptijd van een factuur enorm lang is. Ook ontdekten we dat het proces heel vaak fout liep en wij daardoor druk waren met het herstellen van die fouten. We zijn begonnen met de makkelijke verbeteringen met het grootste resultaat. We halen hier nu enorm veel herstel- en wachttijden weg. En het werkt!”
Erwin: “We merken nu al dat de betrokkenheid van de medewerkers groter wordt en dat een aantal zaken hier beter gaan lopen. Zeer hoopgevend.”

Gelabelde voorraad
Roel Alferink, Objectleider Asito-Groot Almelo, introduceerde C^LEAN in het Heracles Stadion in Almelo: “Vorig jaar startten we bij voetbalclub Heracles een C^LEAN-pilot, waar onze schoonmaakmedewerkers van meet af aan bij betrokken zijn. We vonden dat er te veel voorraad in de werkasten stond. Samen met de medewerkers hebben we vastgesteld wat de meest ideale voorraad was per kast.”

Marjolein van Manen

Schoonmaakster Marjolein van Manen vult aan: “We hebben alles gelabeld voor een beter overzicht en supernetjes in de kast gezet. Op ieder label staat wat er maximaal aan voorraad mag staan.”

Kleine aanpassingen door het verbeterbord
Roel: “We introduceerden ook het ‘verbeterbord’. Daarop maken de schoonmaakmedewerkers aantekeningen over wat beter of anders kan. Zo stelde Izeta de Feber voor één werkwagen smaller te maken.”

Schoonmaakster Izeta de Feber: “Ja, ik ben heel blij met mijn werkwagen. Ik maak de toiletten schoon tijdens de wedstrijden. Daarom kwam ik op het idee van een kleine kar. Alles past erop en ik kan mooi tussen de mensen door rollen.”

Roel: “Ook kwam naar voren dat in bepaalde ruimten de verlichting verbeterd kon worden. Op basis daarvan heeft Heracles de verlichting aangepast. Hierdoor zijn onze medewerkers zeer betrokken bij Heracles. Ze zijn trots op de club en hebben echt het gevoel dat ze erbij horen. We gaan dan ook met elkaar vol vertrouwen de toekomst in!”

Edwin Ubink

Verspilling wordt zichtbaar
Edwin Ubink, Operationeel Manager Asito Noord, rolt samen met Projectleider Michel Trip C^LEAN in Zwolle uit: “Vanuit de C^LEAN-opleiding ‘Green Belt’ kreeg ik als opdracht ‘5S’ mee. Dat staat voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Standhouden. Een zestal objectleiders gingen bij hun klanten aan de slag met een werkkast voor de 5S-methode. Het doel is om verspillingen in materialen en middelen zichtbaar te maken, zodat we meer waarde kunnen leveren voor de klant. Hierdoor kunnen we de jaarbehoefte naar beneden bijstellen. We hebben flinke financiële impact.”

Michel Trip

Michel Trip vult aan: “Op het Provinciehuis Zwolle heb ik op een 5S-auditformulier omschreven hoe de werkkast erbij stond. Vervolgens is de kast helemaal opnieuw ingericht. Alles is voorzien van etiketten met de minimale en maximale voorraad. Het resultaat is een grotere medewerkers- én klanttevredenheid. Bovendien hebben de medewerkers altijd voldoende en nooit te veel voorraad. Dat wordt als zeer prettig ervaren en houdt de kosten laag. We gaan nu een start maken met de overige werkkasten in de regio.”

Asito is pas net gestart, maar de resultaten laten nu al zien dat C^LEAN de slimme weg naar slimmer schoon is. Voor een grotere tevredenheid van de klanten én de medewerkers van Asito.

Wil jij je organisatie ook efficiënter maken? Neem dan contact met ons op of lees meer over onze Lean Green Belt trainingen.