Waarom de inzet van RPA jouw werk makkelijker maakt

14 augustus 2019

Door: Alexander van Swinderen

Als kind vond ik het leven in zekere zin een stuk avontuurlijker en uitdagender dan vandaag. Ervaringen waren meestal nieuw en de dagen vlogen voorbij. Nu ik het volwassen leven voor een groot deel doorbreng in kantoortuinen valt mij het een en ander op. Dagen duren langer, veel van ons werk is routinematig, we werken in ‘de lijn’, en de dag van vandaag lijkt verdacht veel op de dag van gisteren. Herkenbaar? En kan het ook anders? Hoe kunnen we ons werk en onze organisaties weer vernieuwend, inspirerend en vooral makkelijk maken?

Stel dat het ons lukt om al dat overbodige, herhalende en routinematige werk wat we dagelijks doen uit te besteden aan . . . een robot. Om maar wat te noemen. En er opeens zeeën van tijd over zijn om je af te vragen: hoe kan ik vandaag zinvol bezig, creatief zijn, mijn collega helpen, mijn klanten helpen? Kortom: waarde toevoegen.

RPA: Robotic Process Automation

We leven in 2019 en er is goed nieuws: die robot is er. En we noemen het RPA: Robotic Process Automation. Het is geen echte robot, maar een computer die alle digitale handelingen die herhalend zijn, veel voorkomen en geen waarde toevoegen van je overneemt. Denk bijvoorbeeld aan het overtikken van lijstjes in Excel, het verplaatsen of kopiëren van informatie van het ene systeem naar het andere of al die applicaties die niet met elkaar communiceren.

LCG is een impactbureau en wij vergroten het levensgeluk door waarde toe te voegen aan organisaties. En daarom zijn wij razend enthousiast over RPA. Want RPA voegt waarde toe doordat het werk uit handen neemt. Het levert je tijd op. Het levert je geld op. Het haalt de robot uit de mens, zodat jij weer mens kunt zijn. En zodat jouw dagen weer afwisselend kunnen zijn, en je werk weer uitdagend en je organisatie weer vernieuwend.

Hoe werkt RPA in de praktijk?

In de praktijk zien we dat RPA met name wordt toegepast in processen die niet direct gezien worden als waarde toevoegend. Administratie, finance, compliance, control. Een voorbeeld is een woningcorporatie die door middel van RPA veel minder leegstand heeft, omdat alle administratie van het ‘verhuur-klaar’ maken van woningen door een robot wordt gedaan. Of denk aan die robot bij een klantenservice die dagelijks 700 mails met klantvragen over dossier-afhandeling ‘verwerkt’: de robot checkt of het dossiernummer al benoemd is in de email en zo niet dan zoekt de robot dit dossiernummer op in de systemen en mailt het dossier als bijlage in de email naar de klant.

Continu verbeteren

Vanuit het Lean en Agile gedachtegoed geloven we in de innovatiekracht van de werkvloer. Automatisering willen we niet inzetten om FTE te snijden, maar om ruimte te creëren voor continu verbeteren. Het besparen van tijd en dus kosten hoort daar ook bij. Samen met de werkvloer analyseren we processen (Value Stream Mapping) om te ontdekken waar RPA van waarde kan zijn. Precies dat deel waarvan je niet wist dat het zoveel tijd kostte, of zo vaak mis ging, kunnen we laten doen door een robot.

Onze ervaring leert dat een RPA duurzaam is als de medewerker zelf begrijpt en ervaart hoeveel tijd het hem oplevert. Daarom werken we altijd samen met jouw medewerkers wanneer we aan de slag gaan met RPA. Het werk wordt leuker, uitdagender. Je organisatie slagvaardiger én onderscheidend.

Wil jij koploper zijn in de markt met deze nieuwe techniek die de komende jaren explosief gaat groeien? Wil jij naast impact op klanttevredenheid en medewerkertevredenheid ook financiële impact halen?

Nieuwsgierig naar het avontuur? Neem contact met ons en laten we starten met een experiment.

Het RPA team van LCG

Contact >

 

Nog meer RPA!

Algemene informatie >    Maak van de robot een teamplayer in drie stappen.

Whitepaper >    Let humans do what they do best and leave the rest to RPA.

RPA Check >    Welk effect zal RPA hebben op jouw proces?