Omdat onze medewerkers gelukkig zijn, kunnen we organisaties beter helpen

Voor de zesde keer op rij voert LCG de ranglijst aan van Best Workplaces 2020! Tijd om de champagne te laten knallen én te kijken naar wat wij belangrijk vinden aan dit succes. Waarom focust LCG zo op medewerkerstevredenheid? Paul Hendriks, een van de oprichters van LCG, en Leonie Snijders, consultant en trainer, leggen het uit.

Paul en Leonie, allereerst gefeliciteerd! Hoe kan het dat LCG, zonder hoofdkantoor of vaste werkplekken, de ranglijst aanvoert van Best Workplaces in Nederland?

Leonie: ‘Mensen vragen ook vaak waar de trofeeën blijven. Laatst zag ik bij een collega thuis nog een souvenir van een uitreiking. En zelf kreeg ik bij mijn eerste jubileum een van de eerste certificaten, die hangt in mijn werkkamer. Ik voel me, ook zonder kantoor, ontzettend verbonden met mijn collega’s. We werken harder aan verbinding en kameraadschap en zoeken elkaar iedere twee weken op. Op deze LCG-dagen boeken onze office-heldinnen een mooie en goed bereikbare plek, waar het goed toeven is. Dat laatste is ook belangrijk!’

Paul: ‘Kameraadschap zit in onze visie, maar in verbinding blijven is hard werken. Een keer in de week heb je bij ons een bila met een collega, een keer in de twee weken geef je een cijfer over hoe tevreden je bent als medewerker. En als we dan samen zijn, zijn we ook echt met elkaar bezig. We bespreken successen en fouten, delen klantcases.‘

Zijn klanten in deze periode van thuiswerken en afstand houden extra geïnteresseerd om van jullie te leren?

Leonie: ‘Ja, ik zie veel vragen langskomen in de trant van ‘Kunnen jullie ons leren om op afstand samen te werken?’ Een deel van onze opdrachten bestaat daar nu ook uit. Wat niet wegneemt dat er veel waarde zit in fysiek contact. Ik hou de medewerkerstevredenheidsscore voor LCG in de gaten en de opmerking: ‘God, wat mis ik jullie’ komt in allerlei varianten aldoor terug.’

Werkgeluk Beste werkgever

Wat brengt deelname aan Great Place To Work?

Paul: ‘De eerste keer dat we wonnen staat me het meest bij, omdat het zo onverwacht was. Het was één groot feest en om eerlijk te zijn moesten ze ons van het podium afsleuren. Een Great Place To Work worden was het summum, omdat we een gave club op wilden bouwen. De verkiezing werd onze blauwdruk. Niet om te winnen, maar om continu te leren: wat kan je beter doen?’

Leonie: ‘De audit die erbij hoort kost de nodige inspanning, maar brengt veel. Bijvoorbeeld dat je weet waar je de komende tijd op moet focussen. Het is toch die blik van buiten die je scherp houdt.’

Paul: ‘We gebruiken de uitkomsten om jaardoelen te stellen. Zo is er een keer uitgekomen dat iedereen er vol voor ging qua werk, maar dat de balans zoek dreigde te raken. Er kampten mensen met burn-outverschijnselen en daar schrok ik van. We hadden de filosofie dat we het bij de persoon zelf neerlegden: ‘zeg jij maar wat je nodig hebt’. Maar soms kan dat niet. Dan moet je als werkgever zeggen: ‘jij gaat nu minder doen’. Mijn overtuiging is veranderd: van iedereen kan altijd voor zichzelf zorgen, naar: soms moet je voor iemand gaan zorgen. Als gevolg zijn we anders gaan werken, qua matching van opdrachten, reistijden, etc. Een Great Place To Work zijn is behalve maatschappelijk belangrijk, ook bedrijfsmatig lonend. Kijk, als je het plastisch maakt: wij zijn zelf de machines in de fabriek die met z’n allen heel goed onderhouden moeten worden. We stappen als consultants over de drempel bij een klant en je staat meteen in de spotlights, heel zichtbaar. Dan moet je stevig in je schoenen staan.’

Een van jullie motto’s is: ‘neem jezelf niet te serieus, maar je vak wel’. Waarom is dat belangrijk?

Leonie: ‘Als consultant word je gevraagd omdat mensen van je willen leren. Soms plaatsen ze je zelfs op een voetstuk. Voor je het weet ga je jezelf te leuk, te belangrijk of te goed vinden. En dat is niet de essentie. Wij willen dat mensen gelukkiger zijn, dat klanten beter geholpen worden. Het is schrijnend hoe vaak mensen niet goed in hun vel zitten op hun werk. En als jij met jezelf bezig bent, dan luister je niet goed naar wat er echt aan de hand is.’

Paul: ‘Als je op jezelf gefocust bent, leer je ook niet voldoende. Een gevaar van het label Great Place To Work kan zijn dat je gezien wordt als een blije club. Altijd gezellig. Maar voer je voldoende echte gesprekken, ook met scherpe feedback? Voor ons zit daar een aandachtspunt: dat je hard mag zijn op de inhoud. En om vijf uur ga je dan een biertje drinken, want de relatie is niet geschaad. Dat is de kunst. Japanners zeggen dat ook: respect bestaat uit eerlijk zijn en feedback geven, anders ontneem je iemand de kans om te leren. Ik hoop dat we dat aan het bereiken zijn.’

Waarom zetten jullie medewerkerstevredenheid zo hoog op de agenda?

Leonie: ‘In iedere opdracht, ook ongevraagd, pakken we medewerkerstevredenheid er altijd bij, samen met werkplezier. Omdat het nodig is. Als we een proces gaan verbeteren, dan vragen we: hoe leuk vind je het om dit werk te doen? Daar verbazen opdrachtgevers zich soms over. Maar wij geloven dat het niet langdurig goed kan gaan met een bedrijf als het niet goed gaat met de mensen.

Paul: ‘Als opdrachtgevers zeggen: ik wil dat ook, successen en fouten delen, bedenk dan dat onze aanpak van medewerkerstevredenheid is gegroeid. Ik wil het niet groter maken dan het is, maar er zit meer achter dan je ziet. Belangrijk is om vast te houden aan je kernwaarden en daar niet aan te tornen. Ga dingen veranderen en experimenteer, maar hou altijd je koers.’

 

4.8
(14)

Wat vind je van dit artikel?

Gemiddelde beoordeling 4.8 / 5. Aantal stemmers: 14

Nog geen beoordeling. Ben de eerste!

Vond je dit interessant?

Volg ons dan op social media!

Dank je wel voor je feedback

Je beoordeling is bij ons binnen. Dank je! Heb je nog tips? Laat ze hier dan nog achter.


LCG Paul HendriksLean consultancy Leonie Snijders

Paul Hendriks (39) is een van de oprichters van LCG. Hij werkte eerder bij Ormit, Nuon en Liander.

Leonie Snijders is (41) is consultant, trainer en weet alles van de medewerkerstevredenheid, persoonlijke ontwikkeling en trainingen binnen LCG. Ze werkt tien jaar bij het bedrijf.

 

 


Great Place to Work
Organisaties die zich onderscheiden op het gebied van goed werkgeverschap erkent Great Place To Work via de labels Great Place To Work Certified en Best Workplace. Een Great Place To Work is een organisatie waarin je vertrouwen hebt in de mensen voor wie je werkt, trots bent op je baan en plezier hebt met collega’s. Lees hier meer over de criteria.