Kletspraat over Lean en Agile

28 februari 2018

Bron: Management Impact

Blog: Martine Oegema, Agile trainer en coach bij LCG

 

‘Lean, dat is toch zo’n modewoord?’ Daar gaan we weer: kletspraat over Lean en Agile. Met Agile als jeukwoord van het jaar  kunnen verkeerde verwachtingen worden gecreëerd.

 

Voor mij is het daarom zeker geen straf om vier misverstanden uit de wereld te helpen, het stelt organisaties juist in staat om met de feiten een keuze te maken om deze filosofieën te omarmen. Om zo medewerkers, klanten en daarmee Nederland een stukje gelukkiger te maken.

 

#1 Lean en Agile zijn modewoorden

 

Al jaren wordt dit gezegd, maar dit is zeker niet waar. De historie van Lean stamt bijvoorbeeld uit begin van de twintigste eeuw. Agile is jonger, maar heeft in enkele jaren enorm populariteit gewonnen in de IT-wereld. Beide methodieken hebben vanaf het ontstaansjaar vele ontwikkelingen doorgemaakt, maar de essentie is hetzelfde gebleven. Lean streeft nog steeds naar het verhogen van klantwaarde en Agile zorgt nog steeds voor meer innovatiekracht.

 

Kletspraat over Lean en Agile

 

#2 Organisaties zetten Lean in om te bezuinigen

 

De methodieken kunnen er inderdaad voor zorgen dat je kosten bespaart in huidige processen. Als er minder handelingen nodig zijn om hetzelfde te doen, dan is dit een directe besparing. Met name Lean is erop toegespitst om ‘verspilling’ uit de weg te gaan om zo klantwaarde te vergroten. De primaire focus ligt hierbij op het verhogen van klantwaarde, niet op het verlagen van kosten.

 

#3 Agile zorgt ervoor dat je alle controle op de planning kwijt bent

 

Eigenlijk is deze stelling niet geheel onjuist, maar ook niet juist. Graag horen managers bij innovaties wanneer het traject start en wanneer het afgelopen is. Met Agile is dat lastiger, omdat je van tevoren niet weet hoeveel tijd het verwerken van de feedback van de klant in beslag neemt. Daardoor is er geen concrete einddatum te noemen. Overigens zie je in veel andere organisaties een ‘schijnzekerheid’. Sommige organisaties geven een concrete opleverdatum, maar zijn daarbij afhankelijk van meerdere externe factoren. Het is dus nooit met zekerheid te zeggen wanneer het wordt opgeleverd. Het bouwen van een huis is hier een voorbeeld van.

 

#4 Lean en Agile werken het beste in teamverband

 

Dit klopt allebei, Lean en Agile werken het beste als een team ermee aan de slag gaat. Als individu is het lastig om een verandering teweeg te brengen en bij veranderingen als organisatie als geheel wordt het snel onoverzichtelijk. Een team kan daarom de beste prestaties neerzetten. Bij Agile werkt een multidisciplinair team het beste en bij Lean een afdelingsoverschrijdend team. Het is daarbij wel belangrijk dat er steun is vanuit het management om vooruitstrevende stappen te kunnen nemen.

Blog Agile - Martine Oegema

 

Deze laatste blog van de serie heeft een boel informatie gegeven over Lean en Agile. Zoals benoemd, de theorie is niet zo lastig. De filosofieën zijn erop gericht om veranderen en innoveren leuk te maken. Leuk voor medewerkers en leuk voor klanten. Wanneer ga jij aan de slag met je werkgeluk?

 

Lees ook:

 

Deel 1: Zo leuk en toch onjuist: Fabels over Agile en Lean
Deel 2: Agile en Lean: de realiteit

 

Geschreven door Martine Oegema, Agile manager en coach bij LCG