Hoe zet je de medewerker écht centraal?

26 juni 2018

Blog: Leonie Snijders

 

Wij geloven dat een organisatie alleen succesvol kan zijn als het goed gaat met de klanten, de operationele resultaten én de medewerkers. Vraag jij je af hoe je zorgt voor duurzaam blije medewerkers? Zet je medewerkers centraal. Maar dan ook echt. Als viervoudig winnaar van Great Place To Work hebben wij hier veel over geleerd. Ik deel graag drie lessen met jullie!

 

Meet vaak

 

Het meten van medewerkertevredenheid is essentieel voor het boeken van succes. Dan bedoelen we natuurlijk niet die enorme vragenlijst eens in de twee jaar. Als je medewerkertevredenheid echt belangrijk maakt, meet je vaak. Alleen dan kun je namelijk snel bijsturen als dat nodig is. Vraag je collega bijvoorbeeld elke week “In hoeverre zou je afgelopen week aanbevelen op een schaal van 1 tot 10?” De waarde zit natuurlijk niet in het cijfer, maar in het gesprek erover. Is het geen dikke voldoende, dan is er reden voor doorvragen en maatregelen.

 

Een voorbeeld: ik had een periode te veel werk op m’n bord. Ik gaf mijn week een dikke onvoldoende. De volgende dag kreeg ik direct een telefoontje van één van de partners van LCG. Hij had mijn onvoldoende gezien en bood direct hulp aan. Samen hebben we gezocht naar een oplossing en direct keuzes gemaakt. Het gaf me het gevoel dat het probleem niet alleen van mij was. Al twee weken daarna gaf ik mijn week weer een voorzichtige voldoende.

 

Koppel de beoordeling los van de financiële beloning

 

In veel bedrijven bevat de jaarlijkse beoordeling een financiële component, vanuit de gedachte dat mensen beter presteren als daar aan het einde van de rit extra geld tegenover staat. Gedurende het jaar worden medewerkers daarbij gecoacht door de managers, die bij de beoordeling bepalen of ze dat extra geld waard zijn of niet. Wij hebben geleerd dat je prestaties en ontwikkeling beter los kunt koppelen van de financiële beloning. Medewerkers zullen zich dan sneller kwetsbaar opstellen. Een zinvol gesprek over ontwikkeling kan alleen als medewerkers zich veilig voelen, het hele jaar door. En dat gaat minder goed als ze weten dat hun salaris ervan afhangt.

 

Maar waar koppel je een salarisverhoging dan wel aan? Daarvoor zijn verschillende oplossingen. Meer weten over hoe wij dat opgelost hebben? Kijk dan dit filmpje over ons salarissysteem.

 

Besteed tijd aan medewerkertevredenheid

 

Om te groeien steken bedrijven vaker tijd in projecten die de klant blij maken of zorgen voor verbetering van de cijfers. Minder vaak gaat er tijd naar medewerkertevredenheid. Zet je je medewerkers centraal, dan mag die tevredenheid iets kosten.

 

Zo waren wij een paar jaar geleden ontevreden over ons eigen beloningssysteem, we gaven het gemiddeld een 5,4. Samen besloten we hier moeite, tijd en geld in te steken. We hebben het systeem met elkaar hervormd en daar 9 maanden voor uitgetrokken. Nu geven we het een 8.

 

Lean consultancy Leonie Snijders Wil je nog meer manieren ontdekken om je medewerkers centraal te zetten? Neem gerust contact met me op, leonie.snijders@leancg.nl