Terug naar alle inspiratie

5 tips voor een succesvolle Obeya

5 tips voor een succesvolle Obeya

Wat is een Obeya?

Obeya is Japans voor ‘grote kamer’. Het is een ruimte waarin de status van de belangrijkste bedrijfsprocessen en grootste verbeterprojecten zichtbaar worden gemaakt en waar de directie en projectleiders elkaar staand ontmoeten om de voortgang te bespreken. Ofwel: een fysieke plek waar visie, doelen, processen en verbeteringen samenkomen. Het wordt wel eens vergeleken met een cockpit, de brug van een schip of een ‘war room’.

De Obeya is – mits goed ingericht en geïmplementeerd – een waardevol middel om als top van een bedrijf ervoor te zorgen dat je scherpe doelen snel en zeker haalt.

Bij Toyota heet de Obeya de adrenalinekamer omdat ze de adrenaline, de energie en de urgentie willen gebruiken om snel te reageren en samen die verbeteringen willen maken voor de klant.

Maar, waar voldoet een goede Obeya aan? En wat moet je als manager hierbij vooral wel en niet doen? Leer hoe je beter je organisatie of je projecten kunt aansturen. Richt je eigen Obeya in en ontdek hoe je sneller en effectiever je doelen behaalt met deze 5 tips:

1.Wees transparant

Voor een goede inrichting van de Obeya is transparantie nodig. Transparant kunnen en durven zijn over de interne organisatie. De Obeya toont de status van lopende processen, verbeterprojecten en de scores van de kritische prestatie indicatoren van een bedrijf ten opzichte van de verwachtingen. Alles is gerelateerd aan de visie van de organisatie, de lange termijn doelstellingen en de jaardoelen. Daardoor zijn afwijkingen direct duidelijk en is inzichtelijk welke impact deze afwijkingen hebben. Een kijkje in de Obeya geeft dus overzicht in hoe de organisatie er nu voorstaat en welke acties het vergt om op koers te blijven.

Leer de basis van Obeya

Obeya Foundation training

Wil jij zelf leren hoe Obeya jou en jouw collega’s kan helpen met het realiseren van organisatiedoelen? Doe dan de Obeya Foundation training.

2. Houd het kort en bondig

Veel directies en managementteams worden blij van de Obeya door de efficiëntieslagen die het met zich meebrengt. Het kan lange vergaderingen, en vele rapportages vervangen. Doordat managers en projectleiders elkaar kort informeren over de belangrijkste zaken, worden beslissingen sneller genomen. In een Obeya wordt het overleg dus kort en bondig gehouden. Dit kan alleen met goede voorbereiding van alle deelnemers. Van hen wordt gevraagd de belangrijkste obstakels paraat te hebben, de relevante oorzaken te benoemen en een tegenmaatregel voor te stellen.

3. Eerst draaien, dan verfraaien

Als je voor het eerst gaat werken met dit instrument waak er dan voor het niet direct perfect te willen ontwerpen. De eerste versie die we doorgaans samen met klanten maken bestaat meestal uit een stuk bruin papier met daarop losse vellen met getekende grafieken. Op die manier kun je al een hele mooie dialoog over de inhoud voeren. Het voordeel hiervan is dat je in de beginfase heel flexibel bent. Aanpassen is letterlijk binnen enkele seconden gedaan. Als je eenmaal weet welke inhoud je nodig hebt, ga je dan pas druk maken over de vormgeving.

Meer weten over onze veranderaanpak?

naar de LCG werkwijze

4. Elke keer inhoudelijk samen beter

Om de Obeya ook echt als cockpit van de organisatie te laten werken, is het belangrijk dat de Obeya ook na de eerste ontwerpfase snel aangepast kan worden. Is er een extra verbeterprogramma bijgekomen, zijn nieuwe prestatie indicatoren belangrijk geworden en oude niet meer, heb je behoefte aan andere visualisaties, pas het aan! Je stuurt elke week niet alleen je organisatie sneller naar de doelen, je leert samen ook beter sturen. Je coacht elkaar op beter de afwijkingen formuleren en sneller tot de oorzaken te komen. Om beter en sneller ter zake te komen en om op de belangrijke onderwerpen voor jouw bedrijf een kwetsbare en uiterst effectieve dialoog te voeren.

5. Het proces evalueren is belangrijk, maar wel pas na afloop

Toen we zelf dit middel voor het eerst gingen gebruiken, hadden we de neiging om tijdens de Obeya-run (zo noemen we dit overleg) meteen de vorm en de procedure te evalueren. Het resultaat: collega’s haakten mentaal af en de sessie duurde veel te lang. Als tegenmaatregel hebben we afgesproken dat er tijdens de Obeya-run geen discussie hierover plaatsvindt. Wat we wel elke keer doen is het verzamelen van alle ‘tips en tops’ aan het eind van de sessie. De procesleider van de Obeya is verantwoordelijk voor het oppakken van de verbeterpunten. Sindsdien is het overleg een stuk korter en leuker geworden.

De Obeya uitgelegd in 5 minuten

Samenvattend

Waarschijnlijk is het inmiddels duidelijk dat ik groot voorstander ben van de Obeya, omdat het organisaties een enorme slagkracht geeft om sneller en effectiever doelen te halen. In de praktijk hebben we al vele successen gezien en zelf gebruiken we het al jaren. Om je te laten inspireren is het zeker de moeite waard om op Twitter en Youtube te zoeken op ‘Obeya’. De resultaten bevatten vele voorbeelden van wereldwijde organisaties die de tool toepassen. Veel inspiratie en geluk gewenst.

Meer weten over Obeya en Lean?

Meer weten over Obeya? Intdek hoe Agile en Obeya samenwerken! Of ontdek andere Lean tools als waardestroomanalyse, 5S methode of RPA.


Over de auteurs

Ik zorg dat klanten hun lange termijn doelen halen door directie te verbinden met de werkvloer en resultaten te verbinden met gedrag. Ik wil graag weten hoe iets werkt

profiel Ruud van Schaik

Door zonder oordeel vragen te stellen én observaties terug te geven, vergroot ik mijn eigen inzicht en dat van de ander, om dit vervolgens om te zetten in effectieve interventies.

profiel Marjolein Jungman