Drie tips voor een goede balans tussen inspanning én ontspanning

13 maart 2019

Vier op de tien werknemers heeft stressklachten, dit meldde onderzoeksinstituut TNO onlangs in de Arbobalans 2018. Gestreste en uitgebluste medewerkers kosten Nederland miljarden euro’s per jaar. Doordat we ons meer en meer opgejaagd voelen in het werk, neemt het aantal burn-out klachten toe. Afgelopen jaar hebben we dat helaas ook als LCG ervaren. Reden genoeg om met dit thema aan de slag te gaan. Wat kun je zelf doen om zorg te dragen voor een goede balans tussen inspanning én ontspanning? Wij ontdekten drie handvatten die wellicht jou ook kunnen helpen.

Balans als thema

De hoeveelheid informatie die we op een dag moeten verwerken is toegenomen. De wereld verandert in een razend tempo en dat doet een beroep op ons aanpassingsvermogen. De combinatie met een druk bezet leven maakt het soms lastig om een goede balans te vinden. Begrijpelijk! Toch heerst er nog steeds een taboe op het bespreekbaar maken van (werk)druk of -stress. Gek eigenlijk, want het verstoppen van dit thema kan ernstige gevolgen hebben.

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar een van de eerste stappen die je kan zetten is het thema balans op de agenda zetten van een terugkerend werkoverleg. Door het thema bespreekbaar te maken, gaat vanzelf de reflectie bij jou en je collega’s ontstaan over wat een goede werk/privé balans inhoudt. Waarschijnlijk ga je samen ook ontdekken dat voor de ene collega een taak energie geeft, terwijl hetzelfde werk voor de ander energie kost. En je zult bevestigd worden in het feit dat ontspannen (sporten, rusten, slapen) essentieel is naast alle inspanning. Uiteindelijk gaan deze gesprekken bijdragen aan inzicht in de juiste balans in een week. Mocht het te spannend voelen om dit thema op een werkoverleg te zetten, begin dan in het klein door een gesprek te voeren met een vertrouwde collega.

Een kritisch oog op de agenda

De volgende stap die je kan zetten is wellicht wat gewaagder. Vraag een van je collega’s eens om mee te kijken in jouw agenda. Samen bekijk je dan wat er allemaal in je agenda staat en of de taken die je gepland hebt ook realistisch zijn qua duur. Daarin kun je kijken naar de hoeveelheid taken, de duur ervan en ook of er voldoende gelegenheid is tot ontspanning.

 

 

Van een burn-out deskundige leerden we de les om je afspraken nooit afspraak-aan-afspraak te plannen, maar altijd met 15 minuten er tussen. Praktisch geven deze minuten je ruimte om even een kop koffie te pakken of naar het toilet te gaan. Mentaal zorgt het ervoor dat je met je volle aandacht bij de volgende afspraak kan zijn. Je hebt namelijk omschakeltijd nodig om van het ene onderwerp over te schakelen naar het andere onderwerp. Bijkomend voordeel: de beste ideeën ontstaan vaak in een moment van rust.

Signaalfunctie: trek aan de bel

Misschien herken je dit wel: de collega waar je mee in gesprek bent, lijkt wat afwezig en kijkt glazig uit zijn/haar ogen. Het is niet de eerst keer dat je vermoeidheid denkt te zien. Je vraagt jezelf af: “Moet ik hier iets over zeggen? Is dat wel aan mij?” Kort daarna is het moment voorbij en geldt de orde van de dag weer. Tot een jaar geleden stelden wij onszelf ook deze vragen in stilte, zonder daadwerkelijk in gesprek te gaan. Inmiddels hebben we ingezien dat als er zo’n alarmbel in je afgaat, dit hét moment is om een gesprek met je collega aan te knopen.

Dat gesprek kan nodig zijn om iemand zijn hart te laten luchten, zodat jullie samen beter gaan begrijpen wat er aan de hand is. Vervolgens is het tijd om de oorzaken aan te pakken en te komen tot oplossingen. Schroom niet om anderen daarbij om hulp te vragen. We geloven erin dat een organisatie een verantwoordelijkheid heeft om zorg te dragen voor de gezondheid van zijn of haar medewerkers. Dus ook op het gebied van een gezonde balans tussen in- en ontspanning. Mocht je toch een belemmering voelen om iets te doen met een signaal, volgt hier een helpende gedachte: voorkomen is beter dan genezen. Uiteindelijk is die collega vaak vooral blij dat er iemand naar hem of haar omkijkt.

Ben jij klaar om de eerste stap te zetten om meer balans in je werkomgeving te creëren? Of heb je hulp nodig, schroom niet om ons te vragen.

 

Meer leren over een goede werk/privé balans?

Workshop Werkgeluk >