De nut en de noodzaak van werkgeluk

4 september 2018

Als organisaties goed voor hun werknemers zorgen leidt dit tot een hogere betrokkenheid, loyaliteit en bevlogenheid.  Elke euro die geïnvesteerd wordt in werknemersgeluk, betaalt zich vijf keer terug (Rath & Harter, 2010). Onderzoek uit de Positieve Psychologie toont aan dat gelukkige werknemers:

 

  • 31% productiever zijn
  • 27% minder ziek zijn
  • 12% meer service en dienstverlening verlenen
  • 69% minder verloop realiseren

 

Last but not least, geluk is aanstekelijk: blije medewerkers zorgen voor een goede werksfeer en tevreden klanten. Wat uiteindelijk weer leidt tot betere bedrijfsresultaten. Zeg nou zelf, welke organisatie wil dat nou niet?

Schrikbarend genoeg voelt slechts 14% van de mensen zich echt gelukkig in het werk. Dat is zonde als je bedenkt dat je toch het grootste gedeelte van je leven doorbrengt op werk. Wat we bedoelen precies met werkgeluk?

 

“Werkgeluk bestaat uit plezier, voldoening door benut talent, en betekenisvol werk”

 

Een prachtige volzin. Als we de vraag zouden stellen: ‘ben je gelukkig in je werk?’ dan zouden we graag dat iedereen dat met een volmondig JA kan beantwoorden. Er is dus nog werk aan de winkel, want slechts 14% van de werkenden geeft nu een JA. 

 

Wil jij inspiratie op doen om het werkgeluk in jouw afdeling of organisatie te vegroten? Kom dan naar de Workshop Werkgeluk en ga weg met een rugzak vol inspiratie en praktische tips, zodat je direct de eerste stappen kan gaan zetten.

 

Schrijf je nu in voor de Workshop Werkgeluk op 26 september! >