5 tips voor een succesvolle Obeya

9 februari 2018

Waar voldoet een goede Obeya room (Lean-organisatie) aan? En wat moet je als manager vooral wel en niet doen in de Obeya?

De Obeya room, het is wellicht een bekende term voor de Lean-organisatie. Mocht je het nog niet kennen, het Japanse woord betekent letterlijk ‘grote ruimte’ en dat is precies wat het is. Toyota heeft dit instrument gebruikt bij de ontwikkeling van de Prius. Daarna hebben we gezien dat veel organisaties dit middel zijn gaan toepassen om hun belangrijkste doelen te realiseren. Het is een ruimte waarin de status van de belangrijkste bedrijfsprocessen en grootste verbeterprojecten zichtbaar worden gemaakt en waar de directie en projectleiders elkaar staand ontmoeten om de voortgang te bespreken.

 

Deze ruimte wordt dan ook wel de cockpit, het brein of de brug van de organisatie genoemd. De Obeya is – mits goed ingericht en geïmplementeerd – een waardevol middel om als organisatie ervoor te zorgen dat je scherpe doelen snel en zeker haalt. Maar, waar voldoet een goede Obeya room aan? En wat moet je als manager vooral wel en niet doen in de Obeya?

 

Mede-eigenaar Eppo Kuipers en Lean consultant Ruud van Schaik geven in het artikel van Controllers Netwerk vijf tips voor een succesvolle Obeya.

 

 

Lees hier de vijf tips voor een succesvolle Obeya >